Szkoła Podstawowa nr 2
Kontrast: Wyświetl wersję podstawową stronyWyświetl wersję kontrastową strony
Czcionka: Ustaw normalny rozmiar czcionkiUstaw średni rozmiar czcionkiUstaw duży rozmiar czcionki
Odstępy: odstepy-literyodstepy-wiersze

Festiwal nauki

Poniedziałek 1 czerwca 2009 00:00Czas czytania: 2 min.

Dnia 1 czerwca 2009 roku w naszej szkole odbył się Szkolny Festiwal Nauki. Tematem naszego projektu był ”Zapis i przekazywanie informacji wczoraj, dziś i jutro". Zajęcia były przeznaczone dla uczniów klas pierwszych. Każda klasa spędziła nad zadaniami jedna godzinę lekcyjną. Zadania podzielone zostały na dwa typy. Pierwsza grupa to zadania ‘konkursowe’, za rozwiązanie których każda klasa otrzymała określoną liczbę punktów.  W tej części klasy zmagały się z następującymi zadaniami:

 

  1. Łączenie nazw alfabetów z literami wchodzącymi w skład danego alfabetu. Tu dzieci musiały rozpoznać alfabet rosyjski, grecki, angielski, czeski, hawajski, polski, arabski i niemiecki. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem, nieliczne pomyłki dotyczyły alfabetu rosyjskiego, greckiego i hawajskiego.
  2. Przepisywanie tekstu przy użyciu tradycyjnej maszyny do pisania. Zadanie to dostarczyło dzieciom wiele frajdy, gdy w trakcie zmagań z maszyną próbowali przepisać zadany tekst z możliwie najmniejszą ilością błędów. Dla niektórych był to pierwszy kontakt z takim urządzeniem, jednakże wytrwale próbowali ukończyć zadanie. Jakże byli zdziwieni gdy dowiedzieli się, że nie można zmazać napisanych znaków. 
  3. Odpowiadali na pytania związane z pismem.
  1. Jakie znasz sposoby przekazywania wiadomości?- wymieniali: alfabet Morse’a, Braila, migowy, SMS, e-mail, rozmowa, gg, list, skype, telegram, fax, telefon, chat internetowy, znaki dymne, telewizja, internet, gazeta, radio.   
  2. Jakie znasz narzędzia używane do pisania? – podawali: długopis, pióro, ołówek, pędzel, klawiatura, maszyna do pisania, komórka, trzcina, rysik, drukarka, światło, mazak, kredka.
  3. Jakie znasz materiały, na których pismo było i jest utrwalane? – wyszczególnili: papier, jedwab, papirus, drewno, ściany jaskiń, pergamin, płótno, gliniane tabliczki, skóra zwierząt.
  1. Układanie rozsypanek wyrazowych w tekst o pisaniu w języku angielskim i niemieckim. Dwie klasy wybrały angielski, a trzy niemiecki.
  2. Zastanawiali się jak będzie przekazywanie wiadomości wyglądało w przyszłości. Pojawiło się tu kilka ciekawych pomysłów. Młodzież twierdziła, ze w przyszłości wiadomości będą przekazywane za pomocą hologramów. Interesującym pomysłem były gazety, które ‘same się czytały’ i zamieszczone były w nich ruchome zdjęcia. Co więcej, twierdzili, że listy w postaci hologramów będą same przylatywały do domów. W szkole widzieliby tablice i długopisy zapisujące myśli. Innym pomysłem był ‘mówiący’ list.  

 

Drugi typ zadań to zadania ‘dla przyjemności’. Tu dzieci miały okazję wcielić się w rolę drukarz i spróbować wydrukować słowa przy użyciu trzcionek drukarskich. Oprócz tego przekładali swoje imię na zapis w alfabecie Morse’a i próbowali go nadawać przy użyciu latarki. Trzecim zadaniem było odszukanie odpowiednika swojego imienia w języku chińskim i narysowanie go na kartce.

                                                            Jzabela Famuła-Lenczkiewicz

Ilość wyświetleń: 193

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 2

ul. Droniowicka 45

42-700 Lubliniec