Szkoła Podstawowa nr 2
Kontrast: Wyświetl wersję podstawową stronyWyświetl wersję kontrastową strony
Czcionka: Ustaw normalny rozmiar czcionkiUstaw średni rozmiar czcionkiUstaw duży rozmiar czcionki
Odstępy: odstepy-literyodstepy-wiersze

Psycholog

Czym zajmuje się psycholog szkolny

Do psychologa szkolnego mogą zgłaszać się wszystkie osoby, które tworzą społeczność szkolną, są to uczniowie, ich rodzice, opiekunowie, nauczyciele.

Wszystkie osoby, które mają potrzebę rozmowy na temat przeżywanych emocji, doświadczające trudności adaptacyjnych, różnego rodzaju problemów, kryzysów. Psycholog w swoim gabinecie prowadzi konsultacje indywidualne, poradnictwo, zajęcia terapeutyczne.

 

Uczniu, do psychologa szkolnego możesz zgłosić się, między innymi w takich sytuacjach, jak:

  • masz po prostu potrzebę porozmawiania z kimś,
  • masz jakąś trudność, problem, ale nie masz z kim rozmawiać, bądź obawiasz się mówić o problemie,
  • czujesz się niezrozumiany przez otoczenie,
  • często odczuwasz smutek, przygnębienie,
  • chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło, czegoś trudnego doświadczyłeś,
  • doświadczasz dokuczania,
  • masz problemy w domu.

Drodzy uczniowie, rozmowa z psychologiem ma pomóc spojrzeć na pewne sprawy z innej perspektywy, przynieść ulgę, otwierać możliwości do szukania rozwiązań trudnej sytuacji.

 

Rodzic do psychologa szkolnego może zgłosić się, między innymi w takich sytuacjach, jak:

  • potrzeba rozmowy na temat sytuacji emocjonalnej dziecka, jego funkcjonowania w szkole i poza nią,
  • trudności w komunikacji z własnym dzieckiem,
  • potrzeba poradnictwa wychowawczego, omówienie problemów wychowawczych,
  • problemy rodzinne, małżeńskie,
  • poczucie, że nie radzę sobie w obecnej sytuacji życiowej, mam złe samopoczucie.

Szanowni Rodzice, trudności wychowawcze są wpisane w proces rozwojowy (oczywiście mają one róże nasilenie u różnych osób), podobnie jest z kryzysami, które mogą zdarzać się każdemu i w każdej rodzinie. Warto zatem w trudnych sytuacjach otworzyć się na rozmowę z psychologiem, pamiętając przy tym, że wszyscy członkowie rodziny wzajemnie na siebie oddziałują, a jakość relacji, sposób komunikowania się w rodzinie ma ogromny wpływ na emocje jej członków.

 

Dominika Włodarczyk Szewczyk

Psycholog szkolny



 

    1.   Jak rozmawiać z dzieckiem

Rodzicom niekiedy jest trudno porozumieć się ze swoim dzieckiem. Nie zawsze dzieci chcą, bądź potrafią nazwać swoje emocje, nie zawsze umieją opisać frustrujące je sytuacje, obawiają się krytyki, bądź niezrozumienia. Co sprzyja budowaniu atmosfery bezpiecznej, otwartej komunikacji z dzieckiem? Czy jest to proste? Wiemy, że nie zawsze. 

 

Ważne, by w trakcie rozmowy z dzieckiem słuchać go aktywnie.

 

  • Pokaż, wyrażaj zainteresowanie tym co mówi dziecko. Utrzymuj kontakt wzrokowy, potakuj, nie zapomnij powiedzieć o swoich uczuciach.

 

  • Pytając, zadawaj tzw. pytania otwarte, na które nie oczekujesz dobrych, czy złych odpowiedzi, chodzi o to, by poznać odczucia, wyobrażenia dziecka na dany temat.

 

  • Spróbuj parafrazować i odzwierciedlać to, o czym mówi dziecko. Możesz dopytywać – „Rozumiem, że ta sytuacja była dla Ciebie trudna…”. „Czy dobrze Cię zrozumiałem, kiedy mówiłeś, że…”.  Pomoże to młodemu człowiekowi uporządkować uczucia i myśli. Kiedy dziecko nie chce rozmawiać, krzyczy warto dopytać – „Widzę, że z jakiegoś powodu jesteś zdenerwowany…”.

 

  • Udziel wsparcia emocjonalnego. Ważne żeby dziecko czuło, że ma Twoje wsparcie. „Cieszę się, że w końcu mi o tym powiedziałeś…”. „Przykro mi, że tak się z tym czujesz…”. ”To musiało być naprawdę trudne, każdy by się tak poczuł będąc na Twoim miejscu…”.

 

    Dziecko potrzebuje emocjonalnej dostępności rodzica. Jeśli wie, że to, co czuje jest ważne i że rodzic pozwala mu na wyrażanie uczuć, również tych trudnych, wówczas uspokaja swoje emocje, powraca poczucie bezpieczeństwa, równowagi, a relacje rodzic – dziecko ulegają poprawie.

 

2.

W związku z istniejącym zagrożeniem łatwego dostępu dzieci i młodzieży do pornografii, zachęcam Państwa do zapoznania się z treścią filmów prezentujących mechanizm uzależnienia, instruktaż uruchomienia blokady rodzicielskiej na telefonie oraz jak rozmawiać na temat pornografii. Ważne, by rodzice rozmawiali z dzieckiem, a włączając blokadę na telefonie, komputerze, chronią dziecko również przed przypadkowym zetknięciem się z treściami szkodliwymi dla rozwoju emocjonalnego. Wiele interesujących informacji na temat profilaktyki i ochrony dzieci, rodzice mogą znaleźć na stronie Stowarzyszenia Twoja Sprawa.

 

https://youtu.be/D_tZ2C8d0SY - mechanizm uzależnienia

https://www.youtube.com/watch?v=A4hrTXIPR68 - blokada rodzicielska

https://www.youtube.com/watch?v=Lnj2PGJz2uU - jak rozmawiać z dzieckiem o pornografii

https://www.youtube.com/watch?v=T12yalKARFA - jak rozmawiać z dzieckiem o pornografii


Zapraszam do kontaktu:

poniedziałek: 11.25 - 15.10

wtorek: 08.00 - 13.00

środa: 08.00 - 14.20

czwartek: 08.00 - 11.45

piątek: 10.30 - 13.30

Zapraszam do kontaktu telefonicznego i pisania do mnie przez e-dziennik.

Utworzony: Sobota 31 lipca 2021 18:03:52 przez: Sebastian Mikołajczyk

Ilość wyświetleń: 937

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 2

ul. Droniowicka 45

42-700 Lubliniec